|
||||||||
“Zoekt en gij zult vinden”! Het is nooit vastgelegd welk beroep de tragische mythologische held Sisyphus uitoefende, sommigen beweren dat hij een koning was. Echter door iedere dag zijn rotsblok de berg op te duwen, zaaide hij een zaad in de primaire mythologische soep waaruit een eeuwigheid later de jazz ontstond. Uiteindelijk is improviseren hetzelfde om eeuwigdurend een rotsblok omhoog te duwen. Niet om iets uit te vinden, dat is een basale en fatale misvatting over jazz, want als je vindt wat je zoekt, hoef je niet langer te zoeken. Nee het credo van improvisatie bestaat alleen uit zoeken, iedere dag, ieder uur, ieder moment. Hiermee begint de hoestekst en misschien is de vergelijking van de straf van Sisyphus met het improviseren in de jazz wat vergezocht, maar ik vind het mooi gevonden. Overigens moet ik hierbij nog wat verbeteringen toevoegen, Sisyphus was de stichter en koning van Korinthe, hij daagde de goden uit en wist telkens te ontsnappen maar uiteindelijk ontkwam hij niet aan zijn straf. Het debuutalbum van Philip Dornbusch ( 26) getuigt van de nodige kwaliteit, zowel wat betreft de composities, op één na van Phillip Dornbusch, “Arno” werd geschreven door bijna naamgenoot Philip Dornbusch, slagwerker van dienst en geen familie, als ook van de kundigheid van het vijftal muzikanten. De samenstelling luidt : Philip Dornbusch (sax, klarinet), Joanna Summer (piano), Johannes Mann (gitaar), Roger Kintopf (contrabas) en Philip Dornbusch (drums). De elektrische gitaar speelt een belangrijke rol in de klankkleur van het quintet, zowel in het springerige “Boomtown” als in het donker getinte “Unhinged Wolf”. Improvisatie speelt ook een belangrijke rol in de muziek van de groep, Dornbusch zet de lijnen uit en vervolgens ontstaat er een interactie tussen de musici waarbij er gezamenlijk een afgerond geheel ontstaat. Geen versies van klassiekers uit het American Songbook, geen neo-bop, geen fusion maar ook geen complete free jazz, nee hier is sprake van uitdagende composities die uitgroeien tot spannende intrigerende jazz. Een bijzondere prestatie zeker omdat het hier om een debuut album gaat, het is vol. 86 uit de nimmer aflatende reeks van Jazzthing Next Generation, waarin talentvolle jazzgroepen uit Duits sprekende landen de kans krijgen om een eerste album uit te brengen. Ook wereldse zaken spelen een rol in de muzikale wereld van Phillip zo ontstond het nummer “Mourning” naar aanleiding van het aan de ketting leggen van het schip Sea Watch 3 met veel vluchtelingen aan boord in Italië in juli 2019. Dat greep Phillip dusdanig aan dat hij er deze compositie aan wijdde. Zoals zovele albums in deze serie is ook “Reflex”uitermate geslaagd. Jan van Leersum
|
||||||||
|
||||||||